John Bos, het verhaal |
Johns fascinatie voor brommers begon al op jonge leeftijd. Speelden zijn leeftijdsgenootjes met Mecano en Dinky Toys, John Bos had met 6 jaar al zijn eerste minibrommer! Nog net geen buikschuiver. Het was een brommer die zijn vader voor hem had gebouwd. Vereeuwigd op de foto hieronder.
Jethelm op, armpjes bijna gestrekt, knietjes gebogen, klaar voor de start! John Bos poseert trots op zijn eerste gemotoriseerde tweewieler. Het was 1967. John, aan het handje van zijn vader, was klaar voor het bijwonen van zijn eerste TT van Assen. Vanaf zijn 7e mocht hij, na de kerk op zondag, helpen in de werkplaats van Gerard Koch, fietsenmaker en Kreidlerdealer in Heinkenszand, zijn woonplaats en geboortedorp. Na school en zelfs in de vakanties was hij te vinden in de werkplaats van Koch. Sleutelen aan brommers, niet alleen Kreidlers, maar ook DKW, Tomos, Puch, Sacks en Zundapp. En ook Jappen als Honda en Yamaha, tot aan het historische Nederlandse bromfietsmerk Berini. Elk motorblok is wel eens onder handen geweest van de hardwerkende en leergierige Zeeuw. Vanaf zijn 10e had hij een Kreidler-crosser waarmee hij wedstrijden reed. Op zijn 12e schroefde hij zijn eerste Kreidler-blok open, met hulp van zijn leermeester Gerard Koch. In de zestiger en zeventiger jaren ('65 tot '74) was Jamathi populair. Dit was een brommer die door twee zelfs nu nog bekende Nederlanders was gebouwd: Jan Thiel en Martin Mijwaart. In die tijd had John al interesse in een eigen brommer-fabriek. In de zeventiger jaren kocht hij zijn eerste Kreidler-racer. In 1979 sloeg het noodlot genadeloos toe. John kreeg samen met zijn beste vriend Kees van Maldegem een verkeersongeluk. De Suzuki waarop zij reden boorde zich in een Jaguar. Beiden werden gelanceerd. Toch gingen ze de volgende dag, op krukken, naar de TT van Assen. Tegen de wil van zowel zijn vader als zijn opa, koos John voor een leven bij Kreidlers. Zijn vader zag zijn toekomst in de meet- en regeltechniek. Opa Bos zag hem liever als muzikant. Kreidler ging in 1982 failliet. John was toen 22 jaar en dacht 'dit is mijn kans'. Iedereen lachte om Johns plan om Kreidler, waar 600 mensen werkzaam waren, over te nemen. Niemand kon toen vermoeden dat het bedrijf dat John met hard werken en op eigen kracht opzette, later zo'n groot succes zou worden. John kocht alle onderdelen op: 28 opleggers vol. Kreidler was verplicht nog een aantal jaren onderdelen te produceren. John ging naar Stuttgart om alles te leren. De productie startte in Eindewege, Zeeland, maar die locatie bleek al snel te klein. In 2003 verhuisde hij met zijn bedrijf naar Barrô (Agueda), Portugal. Door John is Kreidler gelukkig geen vergane glorie geworden, maar nog altijd actueel. Hij heeft niet alleen gezorgd voor de doorstart van zijn favoriete merk, maar hij heeft ook verbeteringen doorgevoerd. Er is maar één 'onderdeel' aan dit bedrijf niet van deze tijd. Dat is dat John en zijn medewerkers nog echte interesse tonen in hun klanten. Waar bij andere bedrijven contactformulieren ingevuld moeten worden, daar bent u bij Kreidler gewoon nog ouderwets, op zijn Hollands, welkom. Ook telefonisch kunt u vijf dagen per week terecht met vragen. Bij John draait het niet om winstbejag. Het is pure liefde voor het merk die de motor van het Zeeuws-Portugese Kreidler Original draaiend houdt. Elke brommerliefhebber houdt van het geluid van zijn eigen machine. Johns markante omschrijving: 'dat geluid, net perebieën' [honingbijen]. Iedere klant is uniek, maar deze anekdote is onvergetelijk: Ook de honden van John, vier Mechelse herders, ontkomen niet aan de motorliefde van hun baas. Ze zijn stuk voor stuk genoemd naar coureurs: |